środa, 11 marca 2015

Kotlety z kaszy gryczanej i mięsa -Hreczniaki


Hreczniaki- kresowe i staropolskie danie, które postanowiłam wypróbować. Skąd taka nazwa?  A no od kaszy gryczanej. Każdy zna lub słyszał Inwokację z Pana Tadeusza, gdzie w jednym z fragmentów czytamy: "Gryka jak śnieg biała..." Tak właśnie kwitnie kasza gryczana. W lwowskich terenach zwana gryką. Stąd rożne nazwy: gryka, hreczka i już  mamy wyjaśnienie nazwy Hreczniaki.
Kotlety z kaszy gryczanej jedni robią z twarogiem, inni z mięsem mielonym. U mnie z mięsem. Bardzo wyraziste smakowo danie, ponieważ jednym ze składników jest również czosnek (jak ktoś nie lubi nie daje).
Hreczniaki podajemy z sosem i tutaj już nasza inwencja twórcza  z jakim. Ja proponuję grzybowy z boczniaków. Przepis TU


SKŁADNIKI

  • 1/2 kg mięsa ( u mnie wieprzowo - drobiowe)
  • 20 dag kaszy gryczanej prażonej
  • 2 jajka
  • 2 ząbki czosnku
  • sól , pieprz , papryka wg/ własnego smaku.
  • olej do smażenia

WYKONANIE

Kaszę gryczaną lekko posoloną gotuje zgodnie z proporcjami ( 1 szklanka kaszy , dwie szklanki wody). Po ugotowaniu studzimy
Mięso mielimy, kaszę  dodajemy w całości wystudzoną. Do farszu dodajemy jajka, przyprawy , przeciśnięty przez praskę czosnek. Dobrze wyrabiamy. Formujemy kotlety.


Smażymy na małym ogniu dokładnie z obu stron. Hreczniaki podajemy z dowolnym  sosem.





SMACZNEGO

 Czekam na Państwa opinie i cenne rady. Jeśli zostawicie tutaj swój ślad, łatwiej mi będzie trafić do Was.

Brak komentarzy: